Nieuws

Truiense oud-kolonel pakt uit met toekomstgericht droneboek

Al van kindsbeen af was hij gepassioneerd door alles wat vliegt. Truienaar en oud-kolonel bij de luchtmacht André Jansens is inmiddels een aantal jaren met pensioen maar bleef met passie lezen en onderzoeken hoe het er in het luchtruim aan toegaat. Dat mondt nu uit in een eigenhandig geschreven boek over drones en hun toekomst. 

Gisteren, zaterdagmiddag, heeft André Jansens op Droneport toelichting gegeven bij de publicatie van zijn nieuw boek: “Het droneboek”. Niet toevallig, want de BD09 Restoration Group van de Mirage 5 hield daar haar opendeurdag en voor de kolonel is alles wat vliegt een blijvende passie.

Het boek zelf is een dikke turf geworden van zo’n 800 bladzijden over het verleden, heden en vooral de toekomst van de drones. “Ze bestaan al veel langer dan men doorgaans denkt”, steekt Jansens van wal. “In de Tweede Wereldoorlog maakten de Amerikanen er gretig gebruik van. Alleen zagen de piloten dat toen anders. Zij dropten steevast na elke missie de drones in zee omdat ze schrik hadden dat die hun job zouden afpakken.”

Drones zijn er in allerlei vormen, maten en gewichten. Kolonel Jansens schrijft erover in zijn nieuw boek.

In zijn boek blikt de kolonel-op-rust ook vooruit. “Ik wil de drone populair maken bij het grote publiek, weg van het militaire. Drones kennen nu al vele toepassingen. Hier bij ons in Limburg is dat in de fruitteelt en de landbouw. Er zijn drones die velden overvliegen en die aan de hand van sensoren kunnen zeggen op welke plaatsen er problemen zijn met de groei van de gewassen. De drone heeft verschillende producten aan boord, kiest het juiste product en sproeit onmiddellijk. Er wordt trouwens wereldwijd veel getest, iets waar de Truiense Droneport ook een belangrijke rol in speelt. Het drone-project dat de Antwerpse haven overschouwt om tussen te komen in geval van problemen, werd hier in Brustem getest.”

De brand in de Notre-Dame

In zijn droneboek zet Jansens de toekomstmogelijkheden op een rij voor de medische sector, het politionele toezicht, het in kaart brengen van files en het effectiever bestrijden van branden. Opvallend daarbij is zijn kijk op de aanpak van de brand in de Notre-Dame van Parijs. “Ik schrijf met een gevoel van spijt over de manier waarop die brand is aangepakt. Als je weet dat de drones die daar werden ingezet niet over de mogelijkheid beschikten om het brandweercommando deftig te informeren over brandhaarden en plaatsen waar mensenlevens in gevaar zijn, dan is dat toch een gemiste kans! Dan staan wij hier al veel verder. De Brusselse politie en brandweer werken nauw samen. Er kan met kleine drones in gebouwen worden gevlogen om alles in kaart te brengen zoals een persoon die vastzit onder een brandende balk. Alles wordt onmiddellijk gerapporteerd aan de brandweerlui.” Jansens vindt dat we in ons land redelijk ver staan, maar de concurrentie loert om de hoek: “China, Australië, Signapore en ook Ijsland, waar in Reykjavik pizza’s aan huis worden geleverd met drones, gaan er nu volop voor”, waarschuwt hij.

Gefascineerd van kindsbeen af

André Jansens is van kleinsafaan enorm geboeid geweest door alles wat vliegt. Het lijkt hem nooit te zullen loslaten. Jansens:“Ik herinner me nog dat ik als kind voor de eerste keer mee mocht gaan kijken naar de vliegtuigen op Kleine Brogel. Wat een belevenis!” Hij heeft trouwens heel wat herinneringen aan de vliegbasis van Brustem. “Als jonge onderluitenant zette ik hier in 1969 mijn vliegopleiding verder. Ik heb er toen veel zweet bij gelaten”, lacht André.

‘Het droneboek’ is verkrijgbaar bij kolonel André Jansens via drekedrone@gmail.com

De inzet van drones op het strijdveld. Meer hierover aanstaande zaterdag in het ochtendprogramma ‘Haspengouw staat op’ bij radio VRW – 106.3 FM (Sint-Truiden) en 104.9 FM (Alken-Borgloon-Kortessem-Heers-Wellen)

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*